Укр. Рос.
 

Ми тут ні при чому: Хто відповідає за рекламу ліків з недоведеною ефективністю

650x43411

Дарина Даниленко, Бізнес Цензор

БЦ розбирався, хто повинен відповідати за поширення інформації про ліки з недоведеною ефективністю та хто може цей процес зупинити.

Перед тим, як ліки потрапляють на прилавки аптек і в домашні аптечки, вони повинні пройти безліч експертиз. У цих дослідженнях, якщо коротко, мають бути доведені дві речі. Першу — вони безпечні. Другу — вони ефективні. Такі медикаменти ми можемо називати «ліками з доведеною ефективністю».

Але в Україні ці прості істини не очевидні. Пацієнти хочуть чарівну таблетку, яка позбавить їх від усіх бід. Лікарі далеко не завжди освічені, хочуть заспокоїти пацієнтів і (можливо) отримують гроші від фармацевтичних компаній. І ті, й інші дивляться рекламу. А там в більшості випадків рекламуються ліки з недоведеною ефективністю.

До таких ліків належать, наприклад: засоби для підвищення імунітету, противірусні препарати, сиропи від кашлю та вітаміни.

Ці ліки не лише не допомагають, але й можуть принести шкоду: як мінімум фінансову, як максимум вони можуть несподіваним чином вплинути на здоров’я (несподіваним, тому що досліджень з їхньої безпеки недостатньо або вони викликають багато питань).

Головним бенефіціаром реклами ліків з недоведеною ефективністю є фармацевтичні компанії. Так, для виробництва такого лікарського засобу майже не потрібні витрати на дослідження, але вони приносять досить значний дохід. За 2016 рік українці витратили близько 3 млрд доларів на ліки з недоведеною ефективністю.Ми спробували розібратись, хто повинен відповідати за поширення інформації про ліки з недоведеною ефективністю та хто може цей процес зупинити.

Рекламні агентства

Рекламні агентства (РА) працюють безпосередньо з фармацевтичними компаніями, які виробляють ліки з недоведеною ефективністю та хочуть рекламувати свою продукцію.

Згідно закону «Про рекламу», вони є виробниками реклами та зобов’язані стежити, щоб реклама була об’єктивною, містила інформацію про те що «самолікування може зашкодити вашому здоров’ю», нагадувала про те, що треба відвідати лікаря. РА не повинні рекламувати препарати від хвороб, які не піддаються лікуванню (ГРВІ, до речі, до них теж відноситься).

«Іноді бюджет рекламного ролика ліки може становити піврічну виручку рекламного агентства, тому кожен маркетолог буде брати таке замовлення й не буде до нього чіплятися. Якщо це велике агентство максимум, що вони можуть зробити, перевірити, чи є у цих ліків ліцензія і чи можуть відпускати їх без рецепта », розповідає на умовах анонімності представник РА.

«Як мені здається, найбільшу небезпеку в рекламі ліків становить те, що їх рекламують за такими ж принципами, як і будь-який інший побутовий продукт. Головне завдання рекламщика в такому випадку зв’язати продукт з певною емоцією. Отже, глядачі сприймають сироп від кашлю як спосіб проявити турботу про близьких або підкреслюють значущість сімейних цінностей. Логіки в цьому, звичайно, немає, хоча для ліків це набагато важливіше ніж для зубного порошку або чіпсів », продовжує він.
Мы здесь ни при чем: Кто отвечает за рекламу лекарств с недоказанной эффективностью 02

Фото: pixabay.com

Медіа

Медіа беруть рекламу в рекламних агентств і відповідають за її поширення. Відповідно до закону, вони зобов’язані стежити за тим, щоб у тих товарів, для поширення яких потрібна спеціальна сертифікація, обов’язково була ліцензія.

Власне, за цим параметром телевізійні канали стежать. Ситуацію з розповсюдженням ліків з недоведеною ефективністю комерційний директор сейлз-хауса «Плюси» Валерій Варениця прокоментував наступним чином:

«Ми ставимо в ефір рекламу тільки тих препаратів, які мають відповідну реєстрацію МОЗ. Їх ефективність або неефективність той параметр, який не може вирішити медіагрупа. Для цього в нашій країні діють відповідні установи та організації. Якщо у препарату є реєстрація, то, відповідно до закону, ми не відмовимо такому рекламодавцю».
Мы здесь ни при чем: Кто отвечает за рекламу лекарств с недоказанной эффективностью 03

Фото: pixabay.com

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення це державний орган, один з обов’язків якого контроль за виконанням закону «Про рекламу».

Нацрада може вимагати перегляду всіх необхідних документів у рекламодавця, виробників і розповсюджувачів реклами, вимагати прибрати з ефіру рекламу, яка не відповідає вимогам ЗУ «Про рекламу».

У прес-службі Національної ради стверджують, що це питання відноситься до змісту реклами, а не до її поширення. Таким чином, відповідальності за це вони не несуть:

«Питання ефективності ліків це проблема змісту реклами, тобто об’єктивності інформації про властивості лікарського засобу та притягнення до відповідальності виробників таких засобів», йдеться у відповіді прес-служби Нацради.

У зв’язку з цим, питання про роль Національної ради, який «допускає» розміщення реклами ліків, є безпідставним. Відповідно до статті 27 закону «Про рекламу», розповсюджувачі реклами несуть відповідальність за порушення законодавства про рекламу. А згідно зі статтею 26 того ж закону, Національна рада здійснює контроль саме за діяльністю розповсюджувачів реклами телерадіоорганізацій.

Контроль за вмістом реклами здійснює центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. Зараз цей орган називається Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів».
Мы здесь ни при чем: Кто отвечает за рекламу лекарств с недоказанной эффективностью 04

Фото: pixabay.com

Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів

Дійсно, за зміст реклами відповідає Держслужба з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів.

Служба визнає, що в її компетенції відстежувати зміст реклами. У той самий час вона може перевірити лише, чи вписується реклама лікарського засобу в вимоги закону «Про рекламу.

«Законодавство про рекламу не містить визначення «ліки з недоведеною ефективністю », сказали в Службі, відповідаючи на питання БЦ.

Разом з тим, згідно із законом «Про рекламу», забороняється реклама лікарських засобів, застосування та відпуск яких дозволяється тільки за рецептом лікаря, а також внесених до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів. Ця сама стаття містить ряд обмежень щодо змісту та порядку розповсюдження реклами лікарських засобів.

Ми приділяємо велику увагу такій рекламі. Так, територіальними органами за 2017 рік за рекламу лікарських засобів, медичних виробів і методів профілактики, діагностики, лікування й реабілітації було розглянуто 46 справ, прийнято 25 рішень про усунення порушень або зупинення реклами, накладено 42 штрафи на загальну суму 74 тис. грн »,  повідомляють у Держслужбі з питань захисту прав споживачів.
Мы здесь ни при чем: Кто отвечает за рекламу лекарств с недоказанной эффективностью 05

Фото: pixabay.com

Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками

Держслужба з лікарських засобів та контролю за наркотиками відповідає за дотримання закону «Про лікарські засоби» та інших нормативно-правових документів, які регулюють обіг лікарських засобів в Україні.

Однак державна служба лише стежить за вже випущеними ліками, і не вважає, що до її компетенції входить контроль реклами лікарських засобів.

«Відповідно до закону «Про лікарські засоби», в Україні можуть реалізовуватись тільки зареєстровані ліки. За державну реєстрацію лікарських засобів відповідає Державний експертний центр МОЗ. Таким чином, питання щодо недоведеної ефективності лікарських засобів відноситься до Міністерства охорони здоров’я. Перелік лікарських засобів, реклама яких заборонена, також відноситься до компетенцій МОЗ », відповіли нам в Державній службі з лікарських засобів.Мы здесь ни при чем: Кто отвечает за рекламу лекарств с недоказанной эффективностью 06

Фото: pixabay.com

Міністерство охорони здоров’я

До Міністерства охорони здоров’я виникає найбільше питань. Саме до його компетенції входить реєстрація лікарських засобів, і саме МОЗ видає ліцензії лікам з недоведеною ефективністю.

Рекламні агентства, ЗМІ та контролюючі державні органи посилаються на те, що у всіх рекламованих медикаментів є ліцензії.

МОЗ виступає з публічною позицією все це речовини з недоведеною ефективністю. При цьому в МОЗ визнають проблему з рекламуванням таких препаратів.

У той самий час представники МОЗ кажуть про те, що без сприяння інших органів влади вирішити цю проблему неможливо.

Ось як виглядає їхній коментар:

«Правомірність трансляції реклами лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування й реабілітації регулюється статтею 21 ЗУ «Про рекламу» і передбачає використання інформації, яку може надавати лише центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері охорони здоров’я МОЗ України. Однак, в цьому-ж таки законі ми бачимо деяке протиріччя. Відповідно до статті 26 ЗУ «Про рекламу» МОЗ не включено до переліку державних органів, уповноважених здійснювати контроль за рекламою.

Національна рада наділена повноваженнями стежити тільки за порядком і обсягами розміщення реклами, якщо ж виникають питання до змісту реклами то цим займається Держпродслужба.

Тобто, контролювати рекламу ліків можливо, лише задіявши ці державні органи, кожен окремо безсилий вплинути на подібні порушення. Відповідно до правових норм, рекламувати можна лише ті ліки, які мають обов’язковий сертифікат, а їхня реалізація дозволена без рецепта лікаря. Відповідні дані містяться в Державному реєстрі ліків, розміщеному на сайті МОЗ».

Також в МОЗ заявили, що спільно з іншими виконавчими органами вони розробляють механізм контролю за рекламою лікарських засобів. Але на даний момент цей план знаходиться лише на етапі розробки.

У підсумку, після опитування всіх відповідних контролюючих органів, ми прийшли до висновку, що в Україні ніхто не контролює, які лікарські засоби кожного дня масово рекламуються по телевізору.

 

Після прочитання цієї статті може скластись враження, що регулювати рекламу ліків з недоведеною ефективністю нікому. Але це не так. Насправді, кожен з органів за наявності бажання може вплинути на цей процес.

МОЗ може внести ліки з недоведеною ефективністю до списку ліків, заборонених для реклами і, в ідеалі, забрати у них ліцензії. Держспоживслужба та Рада з питань телебачення і радіомовлення може спиратись на закон «Про рекламу» та доводити неправомірність розміщення подібної реклами. Рекламники і представники телебачення, за великим рахунком, теж могли б займати соціально відповідальну позицію і фільтрувати потік недобросовісної реклами.

Питання полягає лише в тому, що, виходячи з офіційних відповідей державних органів, ніхто найближчим часом брати на себе таку відповідальність не готовий.Источник: https://biz.censor.net.ua/resonance/3041791/my_zdes_ni_pri_chem_kto_otvechaet_za_reklamu_lekarstv_s_nedokazannoyi_effektivnostyu

Теги: ,

Українська медична спілка © 2016